Tietoa meistä

Otamme vastaan esityksiä yhdistyksemme kunniajäseneksi valittavasta henkilöstä.

Yhdistyksen kunniajäseneksi voidaan kutsua hallituksen päätöksellä yhdistyksen toiminnassa ansioitunut tai muuten Sastamalassa kuvataiteen tekijöiden asemaa ja mahdollisuuksia merkittävästi edistänyt henkilö, joka ottaa kunniajäsenyyden vastaan. Kunniajäsen on vapautettu jäsenmaksuista, arvonimi on elinikäinen.

Mikäli olet yhdistyksen jäsen, voit lähettää yhdistyksen hallitukselle ehdotuksen kunniajäseneksi osoitteella:
vammalanseuduntaideyhdistys@gmail.com.

Hallitus 2024

Puheenjohtaja: Viia-Marinka Pihlajamäki

Hallituksen jäsen/varapuheenjohtaja:  Nina Virolainen

Sihteeri: Pirjo Palomäki

Hallituksen jäsen:Ari Virtanen

Hallituksen jäsen: Yrjö Pihlajamäki

Hallituksen jäsen: Jorma Jokihaara

Varajäsen:Kirsi-Marja Niemi

Hallituksen yhteystiedot

(nämä pysyvät muuttumattomina, vaikka henkilöt vaihtuisivat)

Puheenjohtaja:                                vst.puheenjohtaja@gmail.com

Rahastonhoitaja, sihteeri:        vst.sihteeri@gmail.com

Muut hallituksen jäsenet:         vammalanseuduntaideyhdistys@gmail.com

Seuraa tapahtumatiedotteitamme ja jäsenkirjeissä myös lisätietoja toimistokäytännöistämme.

Puhelin 0469527028

Tilinumero

Säästöpankki FI55 4456 1520 0403 37 (maksut ja lahjoitukset).

Otamme vastaan lahjoituksia toimintamme tukemiseksi. Lahjoituksista laadimme lahjakirjan nimellä tai nimettömänä (merkitse viestiin tai ota ensin yhteyttä meihin sähköpostitse tästä).

Historiaa

Vammalan seudun taideyhdistys ry:n perustamiskirja on laadittu 8.12.1960. Ensimmäisenä puheenjohtajana toimi kauppalanjohtaja Leino Allinniemi. Hänen jälkeensä valittiin puheenjohtajaksi päätoimittaja Antti Prusi, sihteerinä toimi kirjastonhoitaja Terttu Vuori. Hallituksen jäseninä olivat Herkko Järvinen, Veikko Koivu, Anja Levoranta, Esko Pietilä, Anja Suni, Jaakko Vainionpää, Marjut Suvanto ja Raimo Viitala.

Vuosinäyttelyt

Yhdistyksen ensimmäinen vuosinäyttely järjestettiin vuonna 1969. Alkuaikojen vuosinäyttelyissä olivat voimakkaasti mukana taidemaalarit Veikko Eskola, Into Linturi, Raimo Kukkonen ja Raimo Viitala.  Lisäksi maininnan ansaitsevat harrastajat, joiden taso hipoi ammattilaisille asetettuja vaatimuksia: Paavo Hakala, Helka Isopahkala, Anja Levoranta ja Toivo Tala (lähde: Sydän-Sastamalan kuvataiteilijat).

Kuvanveistosymbosiumit

Taideyhdistys järjesti 1990-luvulla kaksi kansainvälistä kuvanveistosymbosiumia. Vuoden 1991 symbosium oli Suomessa ensimmäinen laatuaan. Toinen kuvanveistosymbosium järjestettiin vuonna 1995. Symbosiumin veistokset  jäivät Vammalaan, nykyiseen Sastamalaan, Aittalahden puistoon, Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen pihaan sekä Ystävyyden puistoon.

Tämä 12 graniittiveistoksen kokoelma on esitelty "Veistosmatka"-esitteessä, jonka yhdistyksemme on julkaissut Vammalan kaupungin ja Pirkanmaan taidetoimikunnan avustuksella 2008.