Info

Tervetuloa taideyhdistykseen, joka on perinteikäs, mutta uusia tuulia aistiva kuvataiteisiin suuntaava yhteisö.  Yhdistyksen tarkoitus on sekä herättää harrastusta kuvataiteisiin Sastamalassa että edistää kansainvälistä kulttuurinvaihtoa kuvataiteen alalla. Teemme yhteistyötä paikallisten kulttuuritoimijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa kuvataiteiden aseman vahvistamiseksi Sastamalassa.

HALLITUS

Puheenjohtaja  Sari Bamberg

Varapuheenjohtaja Antti Ahtee

Sihteeri ja rahastonhoitaja  Toni Pietilä

Hallituksen jäsen: Ilona Tala

Hallituksen varajäsen: Seija Telilä

HALLITUKSEN YHTEYSTIEDOT   (nämä pysyvät muuttumattomina, vaikka henkilöt vaihtuisivat)

Puheenjohtaja                                              vst.puheenjohtaja@gmail.com

Sihteeri/rahastonhoitaja                         vst.sihteeri@gmail.com

Hallituksen jäsenet                                    vst.jukebox@gmail.com

Yhdistyksen puhelinnumero     046 8950231  (pj:n puhelinaika: ke 9-13)

HISTORIAA

Vammalan seudun taideyhdistys ry:n perustamiskirja on laadittu vuonna 1960. Ensimmäisenä puheenjohtajana toimi kauppalanjohtaja Leino Allinniemi. Hänen jälkeensä valittiin puheenjohtajaksi päätoimittaja Antti Prusi, sihteerinä toimi kirjastonhoitaja Terttu Vuori. Hallituksen jäseninä olivat Herkko Järvinen, Veikko Koivu, Anja Levoranta, Esko Pietilä, Anja Suni, Jaakko Vainionpää, Marjut Suvanto ja Raimo Viitala.

Vuosinäyttelyt

Yhdistyksen ensimmäinen vuosinäyttely järjestettiin vuonna 1969. Alkuaikojen vuosinäyttelyissä olivat voimakkaasti mukana taidemaalarit Veikko Eskola, Into Linturi, Raimo Kukkonen ja Raimo Viitala.  Lisäksi maininnan ansaitsevat harrastajat, joiden taso hipoi ammattilaisille asetettuja vaatimuksia: Paavo Hakala, Helka Isopahkala, Anja Levoranta ja Toivo Tala (lähde: Sydän-Sastamalan kuvataiteilijat).

Kuvanveistosymbosiumit

Vammalan seudun taideyhdistys ry järjesti 1990-luvulla kaksi kansainvälistä kuvanveistosymbosiumia. Vuoden 1991 symbosium oli Suomessa ensimmäinen laatuaa. Toinen kuvanveistosymbosium järjestettiin vuonna 1995. Symbosiumin veistokset  jäivät Vammalaan, nykyiseen Sastamalaan, Aittalahden puistoon, Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen pihaan sekä Ystävyyden puistoon.  Tämä 12 graniittiveistoksen kokoelma on esitelty "Veistosmatka"-esitteessä, jonka Vammalan seudun taideyhdistys on julkaissut Vammalan kaupungin ja Pirkanmaan taidetoimikunnan avustuksella 2008.

Sastamalan kaupunki järjestää taidemaalari Raimo Viitalan retrospektiivisen näyttelyn Kulttuuritalo Jaatsilla kesällä 2020. Vammalan seudun taideyhdistys toimii asiantuntijana mukana näyttelyn kokoamisessa.